Co dělat když (Software) - pro začátečníky

Právě se nacházíte v sekci pro začátečníky. Pokud nerozumíte některým výrazům níže uvedeným, nebo si nejste jisti svými schopnostmi, nepokoušejte se problém sami odstranit "za každou cenu", následná oprava by se mohla velmi prodražit, raději využijte služeb odborného servisu.

Jsou-li vaše schopnosti a zkušenosti v informačních technologiích na vyšší úrovni, můžete přejít do kategorie "pro pokročilé"  Přepnout do kategorie pro pokročilé.

V případě že máte problém s vaším zařízením a nepodaří se Vám nalézt odpověď níže je možné že jde o závažný problém jehož odstranění vyžaduje profesionální znalosti a odbornou diagnostiku. Ve vlastním zájmu a ochraně Vašeho zařízení a případně cenných dat proto přenechte diagnostiku a opravu vyškoleným profesionálům v odborném servisu.


Vyhledávání ve stránce podle kategorií:

Email   Optická mechanika   Monitor   Periferní zařízení   Pevný disk   Počítač   Sítě   Tiskárna   Zvuk


Běžná kontrola a údržba PC

Každé zařízení potřebuje údržbu a nejinak je tomu u osobního počítače. Součástí každého počítače jsou mechanické komponenty (typicky ventilátory, mechaniky apod.), které se snadno znečistí jemným prachem nehledě na to, jak čisté se zdá být prostředí, ve kterém se nacházejí.
Správná funkce mechanických komponent je nezbytná pro spolehlivý chod celého počítače a především jeho chlazení!. Selhání ventilátorů může způsobit nenávratné poškození všech komponent, které vyzařují zbytkové teplo (typicky procesorgrafická karta, chipsety a další).
Pravidelná údržba zařízení a to především čištění je nejlepší způsob jak předcházet poškození částí nebo celého počítače a následně velmi nákladné opravě. 
Každý může sám provádět základní úkony pro to, aby včas odhalil blížící se problém a následně s předstihem učinil opatření eliminující hrozící riziko. Tyto kroky jsou jednoduché a v drtivé většině případů naprosto dostačující, zvládnout by je měl každý běžný uživatel osobního počítače:

  • průběžné sledování stavu zařízení (náhlé změny zvuku, značné zpomalení činnosti zařízení, nárůst teploty vzduchu kolem zařízení)
  • pravidelná kontrola teplot a stavu jednotlivých komponent programy jako je například SpeedFan (v sekci "ke stažení")

Pokud odhalíte náhlou změnu stavu zařízení nebo již uplynula doba doporučená pro pravidelnou pozáruční/záruční kontrolu nebo čištění, výrazně doporučujeme svěřit zařízení odbornému servisu, kde tyto úkony provedou a poskytnou Vám záruku na provedenou práci. Nejčastější úkony, které by měly být prováděny pravidelně v intervalech doporučených prodejcem (výrobcem) zařízení jsou:

  • pravidelné čištění od prachu speciálním stlačeným vzduchem (v žádném případě nepoužívat k čištění počítače vysavač!)
  • kontrola hardware (zdrojzákladní deska - kondenzátory…)
  • softwarová údržba operačního systému (mazání dočasných souborů, optimalizace nastavení operačního systému, kontrola registrů, defragmentace pevných disků)

Tyto úkony vyžadují velmi pokročilé znalosti v oblasti počítačového hardware a software, svěřte je proto raději odbornému servisu a předejděte tak poškození vašeho zařízení nebo jeho operačního systému a následné ztrátě dat.


V operačním systému se mi zobrazují pořád dokola ty samé aktualizace

  • velké balíčky aktualizací od Microsoftu bývají uvolňovány vždy druhé úterý v měsíci
  • pokud se aktualizace nepodaří nainstalovat během 2-3 pokusů a jsou opakovaně vyhledávány jako připravené k instalaci (podle čísla v databázi znalostí Microsoft tzv. "KB" jsou to opravdu ty samé) tak je možno je skrýt (Windows 7 pravé tlačítko → skrýt aktualizace)
  • některé aktualizace však vychází poměrně často (například Windows defender)

Počítač se zasekává a/nebo pracuje pomalu

Pozn. zasekávání a zpomalení počítače může způsobit mnoho softwarových či hardwarových problémů, k jejichž identifikaci je často potřeba pokročilých znalostí proto doporučujeme svěřit tuto činnost odbornému servisu

Software

  • zavirovaný operační systém, náročná či nevhodná aplikace (např. převod videa), špatné nebo zastaralé ovladače, nekompatibilita programu s operačním systémem
  • stejně tak zpomalují operační systém tvz. toolbary různých programů třetích stran, které se automaticky instalují s některými programy

Hardware


Mám zavirovaný počítač co s tím?

  • máte funkční a aktualizovaný antivirový program?
  • antivirové programy dostupné zdarma, nezajistí kvalitní ochranu vašeho počítače! cena kvalitního antivirového programu je často jen zlomek ceny dat které Vám chrání
  • doporučujeme zakoupit kvalitní antivirový program viz. sekce doporučujeme
  • v případě že již máte spolehlivý antivirový program, doporučujeme spustit běžnou antivirovou kontrolu počítače
  • pokud počítač stále jeví známky zavirování, je potřeba navštívit odborný servis a odvirování provést na profesionální úrovni

Počítač nabíhá, ale nejde obraz na monitoru

  • je na monitoru nastaven správný vstup signálu? (podle druhu propojení s grafickou kartou)
  • může být špatně nastavené rozlišení nebo zobrazovací frekvence na grafické kartě (v ovladači grafické karty musí být nastaveno takové rozlišení a zobrazovací frekvence, kterou monitor podporuje dokáže zobrazit) toto se stává nejčastěji po změně monitoru

Monitor se sám po určité době vypne

  • vypínání monitoru po určité době může být nastaveno v operačním systému (v možnostech napájení)
  • pokud vypínání není nastaveno v operačním systému, může docházet k vypínání monitoru následkem přehřívání elektroniky nebo jiného poškození monitoru v tomto případě doporučujeme monitor nepoužívat a co nejdříve navštívit odborný servis

Počítač po spuštění hlásí „NTLDR nenalezen“

  • NTLDR je důležitý systémový soubor a bez něj nejde spustit operační systém
  • v určitých případech lze provést opravu operačního systému, důrazně ale doporučujeme tuto činnost svěřit odbornému servisu, při nesprávném pokusu o opravu operačního systému může dojít ke ztrátě veškerých dat na pevném disku

Problém se spouštěním operačního systému (bootovaním)

  • poškozený zavaděč operačního systému viz. NTLDR nenalezen
  • počítač může být zavirovaný nebo je nainstalován program, který brání spuštění operačního systému a jeho chodu (typicky dva antivirové programy které se navzájem blokují)
  • operační systém nebyl schopen obnovit činnost po nečekaném ukončení / pádu, operační systém je poškozen

Běžná kontrola pevného disku

Na každém pevném disku (diskové jednotce) by jste měli udržovat minimálně 10% celkové kapacity jako volný prostor. Je to důležité proto, že operační systém při nečinnosti přesouvá data na pevném disku tak, aby optimalizoval jeho výkon a rychlost vyhledávání nejčastěji používaných souborů. Pokud na diskové jednotce již není dostek volného místa pro optimalizaci operační systém začne pracovat pomaleji.

Začne-li vydávat pevný disk zvuky, které dříve nevydával (viz. "Pevný disk je pomalý a vydává divné zvuky") vypněte počítač a obraťte se na odborný servis


Nemohu najít data na pevném disku

  • ujistěte se, že data hledáte na správném disku (diskové jednotce)
  • nesmazal data někdo před vámi?
  • nebyl soubor přejmenován?
  • některé viry dokáží určité typy souborů smazat nebo skrýt na disku

Smazal jsem data a chci je zpět

  • pokud jste data smazali pouze pomocí klávesy „Delete“ budou pravděpodobně ještě v "koši"
  • v případě že jste již vysypali koš nebo dokonce zformátovali celý disk je přesto stále možné data obnovit, ale nesmí se na disk již nic zapisovat a je nutné ho odnést do specializované firmy, která se obnovou dat zabývá
  • pokud byl disk tzv. „vyzerován“ je i přesto možné obnovit data ale je to velmi finančně a technicky náročné

Optická mechanika nečte médium

  • v operačním systému může být zakázáno automatické přehrávání optických disků

Nefunguje mi na počítači zvuk

  • je ovladač zvukové karty správně nastaven? ⇒ odpovídá nastavení v menu zvukové karty konfiguraci reproduktorů, které jsou připojeny k počítači?
  • není zvuk ztlumený na reproduktorech, ovladači zvukové karty nebo v operačním systému?
  • máte nainstalovány potřebné kodeky? viz. "ke stažení"

Nefunguje myš/touchpad

  • touchpad se dá dočasně vypnout přes speciální klávesovou zkratku (často pomocí tlačítka Fn v kombinaci s dalším, u různých výrobců jsou zkratky různé) tato klávesa je vždy označena
  • je možné že myš ke své funkci potřebuje doinstalovat ovladače
  • myš je špatně nastavena (ovládací panely -> myš)

Nefunguje klávesnice

  • počítač může být zavirovaný a klávesnice je zablokovaná
  • je možné že klávesnice ke správné funkci vyžaduje instalaci ovladače
  • klávesnice je špatně nastavena (ovládácí panely -> klávesnice)

Klávesnice píše jiné znaky

  • zkontrolujte nastavení jazyka a rozložení znaků klávesnice v operačním systému
  • přesvědčte se, zda není omylem zapnutý Caps Lock, Num Lock nebo jiné funkční klávesy v konkrétním programu
  • počítač může být zavirovaný

Nefunguje příjem / odesílání emailů

  • je správně nastaven emailový klient (jméno, heslo a další nastavení)?
  • správné nastavení emailového klienta může vyžadovat informace od poskytovatele vaší emailové schránky nebo internetu a dále hlubší znalost emailové komunikace a detailního nastavení emailových klientů s tímto problémem se proto můžete obrátit na odborný servis
  • není vaše emailová schránka zaplněna?

Doporučení , běžná údržba a uživatelská kontrola tiskových zařízení

  • doporučujeme inkoustové náplně měnit ihned, jakmile Vás na to tiskárna upozorní (každá tiskárna má svůj vlastní program na diagnostiku množství náplní), zamezíte ucpání tiskové hlavy či poškození dalších součástí tiskárny
  • u laserových tiskáren dochází po větším množství tisku k vysypávání toneru (podle kvality toneru) a tím k zanesení mechanismu tiskárny
  • poté může docházet k „zašpinění“ papíru nebo se objevují v tisku nežádoucí artefakty (skvrny, tečky, čáry apod.)
  • rozebrání a vyčistění zařízení by měla provádět osoba k tomu odpovědná, čas rozebrání včetně vyčistění se pohybuje v řádu několika hodin.
  • pokud zaznamenáte náhlé změny kvality tisku, zvýšenou hlučnost zařízení, poškození (muchlání) papíru během tisku a další zvláštní chování tiskárny (u inkoustových tiskáren přetrvávající i po provedení zarovnání tiskové hlavy a čištění trysek) doporučujeme zařízení svěřit odbornému servisu na diagnostiku a případné provedení opravy
  • po skončení záruční doby vaší tiskárny, doporučujeme nechat tiskové zařízení vyčistit, čistění či seřízení doporučujeme provést minimálně jednou za dva roky…

Tiskárna netiskne

  • máte nainstalované ovladače tiskárny?
  • je tiskárna, na které chcete tisknout nastavena jako výchozí?
  • není zaneprázdněna tisková fronta?

Ransomware

Dávejte si v současné době pozor na viry typu Ransomware. Jde o velmi nebezpečnou nákazu, která způsobí zašifrování dat na Vašem pevném disku i v síti. Odvirování je velmi problematické, neboť jde o tzv. plovoucí kód, který jen tak lehce, mnohdy vůbec nejde dešifrovat. Proto naše rada je ZÁLOHUJTE !!!

29.9.2016

Naše dotazy nás inspirují a občas se nestačíme divit, jaké neuvěřitelné \"věci\" nám dokážou obchodníci a eshopy prodat, nebo dokonce vnutit. Nenechte se zmást reklamami různých pozemšťanů a mimozemšťanů, či jiných maskotů. Používejte selský rozum a neváhejte se poradit s odborníky. Ne však s těmi co u nich nakupujete.

29.02.2016

Důležité: pro ant. produkty ESET byla vydána důležitá aktualizace 13103, která opravuje neopodstatněné blokování některých webových stránek. Aktualizace, která tento nedostatek řeší, je uvolněna a bude stažena automaticky.

30.11.2015

Pokud se chystáte pořídit novou grafickou kartu ze stáje AMD nebo NVIDIA, doporučujeme s nákupem počkat. Obě firmy se chystají zlevnit některé řady svých grafických karet, slevy by se měli projevit v prosinci také u nás v ČR.

>> Starší aktuality

iEdit Copyright 2012 © Altercom s.r.o.