Stránka "Dejte si pozor," by pro vás měla být podrobným průvodcem, jak tzv. „nenaletět“ při koupi nebo servisu zboží, jak vnímat určité aspekty obchodu a na co si ještě dát pozor v obchodních vztazích. Neříkáme, že každý obchod, dodavatel, výrobce, obchodník či servisní technik je neseriózní, ale z naší dlouholeté praxe a od našich stálých klientů víme, že těch seriózních je opravdu stále „jako šafránu.“ Uvedené informace není vhodné paušalizovat, jelikož má každý obchodní systém svá pozitiva i negativa. Nicméně se vám snažíme sdělit, že cena by obecně neměla být hlavním, případně jediným ukazatelem pro rozhodování, zda si výrobek koupit či nikoliv. Pokud by vás zajímaly i některé praktiky obchodníků, resp. vztah mezi klientem a obchodníkem tak pokračujte na stránce Obchodní praxe. Informace, které zde naleznete používejte přiměřeně. To co platí o jednom výrobku, případně člověku, nemusí platit i o druhém. Proto je dobré dávat si určitým způsobem pozor.
Na co byste si tedy měli dát pozor před koupí jakéhokoliv zboží či zařízení?
-
Zda a jaký má výrobek záruční i pozáruční servis.
-
Má-li zařízení veškeré zákonné certifikace (minimálně CE) a potřebné certifikace z oblasti elektro a telekomunikací, které jsou naprosto nezbytné !!!!
-
Splňuje-li zboží, resp. zařízení i takové předpisy, jako jsou např. protipožární.
-
Zda daná značka a daná kategorie výrobku má dobrou pověst jak mezi servisy tak mezi uživateli, nikoliv mezi prodejci.
-
Zda má značka národní i celosvětovou podporu a má-li síť značkových záručních i pozáručních servisů na území ČR.
-
Zda je výrobek v běžné v distribuci a je-li plně podporován výrobcem. Dejte si velký pozor na zboží, které je vyrobeno jen pro ten či onen obchodní řetězec, či prodejce.
-
Je-li prodejce důvěryhodný a zda má mezi profesionály a širokou veřejností dobrou pověst. Dobrá pověst nesouvisí s množstvím reklam, s nejnižšími cenami nebo z barvou a provedením maskota firmy.
-
Zda je daný výrobek opravdu od výrobce, který je uveden na výrobním štítku či nálepce.
-
Jak daleko má ve vašem okolí daný výrobek servis. Mnohdy se stává, že musíte tento výrobek odeslat do servisu přes celou republiku; někdy dokonce do zahraničí.
-
Zda vám prodejce (servis) přímo nabízí další nezbytné a důležité doplňkové služby, byť za peníze (technickou prohlídku, údržbu, atp.) nebo zda budete posíláni od servisu k servisu a tzv. vás v tom nechají samotné.
-
Jaké jsou přesně záruční i pozáruční podmínky, které mohou být důvodem souvisejícím se značnými neočekávanými výdaji.
-
Záruka není vždy záruka, výrobek může mít několik záruk na různé části nebo komponenty (např. notebook má záruku 24 měsíců, ale baterie zpravidla jen 6 měsíců; LCD se zárukou 24 měsíců může mít záruku na dodávaný elektrický adapter 12 měsíců)!!!
-
Zda kupujete zboží jako koncový spotřebitel nebo jako podnikatel. Záruka pro koncového spotřebitele i podnikatele se sice řídí Občanským zákoníkem (Zákon č. 89/2012 Sb.), přesto mohou být jak její délka, tak způsob vyřízení řešeny zcela odlišně.
-
Je třeba si dát pozor i na technologii výroby a použité komponenty, které se ve vámi zvoleném výrobku nebo zařízení používají. Internet by vám měl mnohdy velmi pomoci, abyste si mohli udělat obrázek o tom, zda vás výrobce, či dodavatel neklame. Běžně se na obalech, v reklamách apod. setkáte s tzv. „papírovými“ parametry, které hraničí s „perpetuem mobile“.
-
Zda ve vašem okolí, nebo mezi přáteli je daný výrobek oblíben. Pokud je výrobek hojně používán ve vašem okolí je pravděpodobné, že se dostanete ke skutečným provozním informacím a zvolíte správný postup koupě.
-
Pokud vám někdo ze známých podává informace o výrobku, který sám vlastní a provozuje, tak si nejprve uvědomte, jaké jsou jeho znalosti, praxe a schopnosti v oboru IT a jak důvěryhodná jsou jeho tvrzení. Zpravidla vám takový člověk neřekne, že naletěl a že je „hlupák“. Ješitnost je prostě ješitnost.
-
To, že někdo má zkušenost s jedním konkrétním výrobkem nemá žádnou vypovídací hodnotu. Vzhledem k tomu, že každý výrobce má výrobky v mnohakusovém provedení a různých sériích, je jeden kus tzv. „o ničem“. Pro porovnání je potřeba získat informace o více kusech jednoho modelu.
-
Výrobek by měl mít veškeré příslušenství, které je v daném regionu, státě nebo místě obvyklé (např. správné napájecí šňůry, konektory, redukce, ochrany, příručky a manuály, atp.).
-
Na internetu, tedy stránkách e-shopů i výrobců, najdete zpravidla shodné informace a to je naprosto špatně. Seriózní prodejce opatří výrobek vlastní recenzí a informacemi (pokud jsou mu známé).
-
Již od středověku platí heslo: „Za málo peněz, málo muziky !“ Naplnění uvedeného hesla se však nemusí projevit ihned, ale dříve či později k naplnění stejně dojde a to zpravidla v nejnevhodnější dobu !!!
-
Užitná hodnota výrobku není v jeho ceně, ale v kvalitě a době jeho provozu. Levný výrobek je sice levný, ale když vydrží krátkou dobu, tak se stává příliš drahým. Nejlepší výrobky, i z hlediska historie, jsou ty, které přežijí léta s minimálním nárokem na servis.
-
Uvědomte si ještě před koupí, že chcete výrobek používat a ne čekat neustále na servis a opravy vad. Každý by si měl spočítat kolik jej takové prostoje v servisu stojí. Nemyslíme tím pouze servisní náklady, ale především dobu náhradního řešení problému, cestování po servisech, nebo mnohdy opakované zasílání výrobku do a ze servisu, atp., Mnohdy zjistíte, že i ten nejdražší výrobek by byl levnější, než ten, který uvedeným způsobem provozujete.
-
Jednotlivé kusy sériového výrobku, přesto že vypadají totožně a zdálo by se, že je vyrábí tzv. „jedna továrna“, mohou přesto být vyráběny různými výrobci. Důvodů je více, ale nejzásadnějším je ekonomický aspekt. Tedy můžeme konstatovat, že v mnoha případech může být cena mezi jednotlivými obchodníky různá, ale s tím že může být rozdílná i v rámci jednoho modelu kvalita a služby s tím související. Hledání prodejce daného modelu s nejnižší cenou nebývá vždy tak výhodné, jak by se mohlo na první pohled zdát.
-
Měli byste vědět, zda jste schopni daný výrobek provozovat za podmínek udávaných výrobcem nebo dodavatelem (teplo, vlhko, prašnost, aj.).
-
Je nutné si uvědomit, že obal i reklamní materiál k výrobku je úmyslně vytvořen návrháři tak, aby vás maximálně upoutal, ale vy obal a ani leták provozovat nebudete, vy budete provozovat zařízení v něm zabalené či letákem propagované.
-
Pokuste se získat co nejvíce informací o výrobku, zboží, či službě. Ptejte se na všechny informace, protože každý správný technik a obchodník by vám měl poradit tak, abyste měli maximální užitek a požitek z provozu výrobku a abyste minimalizovali různé katastrofy, které mohou provozem výrobku nastat (požár, otrava, pořezání, atp.).
-
Nekupujte bezhlavě vybavení od jediného výrobce, protože je velmi pravděpodobně, že veškerý sortiment sám nevyrábí, ale více či méně pouze překupuje. Pro tyto účely má své výrobní partnery, nebo dokonce kupuje celé výrobky či jen komponenty u „konkurence“ a opatřuje je vlastní značkou. Kdyby každý výrobce vlastnil a vyráběl v továrně všechny výrobky, na kterých má svojí obchodní značku nebo štítek musely by být továrny na výrobu postaveny i na moři. Jedinou výhodou při koupi výrobků jediné značky mohou být pouze případy, kdy využíváte některé speciální funkce, např. společný dálkový ovladač, možnost hromadné aktualizace software, nebo např. jednotný spotřební materiál, apod.
-
Všimněte si , co konkrétní výrobce upřednostňuje v rámci své značky. Klidně se vám může stát, že bude daná značka vidět i jinde mimo Vaší oblast zájmu. Jeden z nejmenovaných výrobců, známý výrobou chladniček zároveň patří mezi špičkové „výrobce“ autojeřábů. Případně jistý severský výrobce mobilních telefonů má svoji značku i na pneumatikách, tlakových lahvích, kondomech, hutních výrobcích, monitorech, atd. Ještě bychom uvedli jeden příklad. Výrobce v současné době známý především z oblasti mobilních telekomunikací „vyrábí“: lednice, mrazáky, operační paměti, pevné disky do PC, mobilní a bezdrátové telefony, notebooky, pračky, sušičky, vysavače, tiskárny, kopírovací stroje, multifunkce, datové nosiče, elektrotechnické součástky, světelné zdroje, tablety, fotoaparáty, televize, monitory, klimatizace, mikrovlné trouby, A/V přehrávače a rekordery, tablety, domácí kina, objektivy, reprosoustavy, telefonní ústředny, videokamery, atd. Nemyslíte si, že je toho trochu moc !?
-
Rozhodně lze říci, že každá značka nabízí výrobky nebo i jednotlivé modely kvalitní a méně kvalitní. Tedy pokud kupujeme výrobky daného výrobce, měli bychom si zjistit jaké jsou na danou technologii nebo konkrétní model reference. Např. jsou výrobci ze světa telekomunikací známí jako špička v oboru, ale v oblasti tisku a počítačové techniky patří mezi vyložené outsidery.
-
Některé firmy, aby „kamuflovaly“ výrobky jedné značky, používají velmi jednoduchý trik. Schovávají některé výrobky za značku jinou. Nemusí to ovšem platit paušálně. V určitých oblastech techniky je určitá značka určena pro komerční, tedy běžnou distribuci a jiná značka, stejného výrobce, může být určena pro profesionály.