Obchodníci a prodejci jsou velmi specifickou a zvláštní skupinou lidí v našem každodenním životě. Setkáváme se s nimi při nejrůznějších příležitostech a ať si to uvědomujeme či nikoliv, tak každý stojíme poněkud na jiné straně systému nabídky a poptávky. Velmi často se nám stává, že poukazujete na jistou míru neserióznosti ze strany různých obchodních i servisních systémů. Bohužel, ale nejvíce si stěžujete na marný boj a prohry přímo s prodejci a obchodníky. Proč?
Protože…
-
Obchodník je školen, aby Vám dokázal prodal prakticky cokoliv.
-
Obchodník Vám zpravidla neřekne, že daný výrobek, či služba jsou špatné, nekvalitní, tedy pokud to není jeho záměrem Vám prodat tzv. „něco jiného“.
-
Něco jiného znamená to co je dobré zpravidla pro jeho ocenění zaměstnavatelem.
-
Vy zpravidla nemáte takové znalosti i zkušenosti a nenavštěvujte pravidelná školení jako obchodník, čehož se dá v určitých případech proti Vám využít (zneužít), záleží na etice a chování obchodníka.
-
Platí velmi známé rčení „Jednooký mezi slepými králem“. Mnozí obchodníci mají malé znalosti a zkušenosti, ale dovedou o výrobku nebo službě velice zasvěceně hovořit, z čehož pak těží tím, že Vy máte pocit jaký je „znalec“.
-
Ve velkých firmách a e-shopech má obchodník poměrně málo času se Vám věnovat a to je bohužel špatně. Takový „fofr“ obchodu na důvěryhodnosti nepřidá.
-
Většina obchodníků není servisními techniky a proto nemají ani statistické údaje o závadovosti a ani zkušenosti s daným výrobkem.
-
Obchodník by Vám měl pomoci s ekonomickými radami, ale pro kvalifikaci výrobku zda je dobrý či nikoliv by se měl vyjádřit servisní technik (pokud možno nezávislý, na prodeji daného výrobku).
-
Servisní technik je člověk. Z toho vyplývá, že i technik je osoba chybující jako každý jiný člověk. Obchodník je také člověk a má právo chybovat, ale je velmi zajímavé, že obchodník málokdy chybuje ve svůj neprospěch.
-
Servisní technik autorizovaného servisu dané značky má zpravidla zakázáno hovořit o dané značce negativně a poskytovat informace poškozující dobré jméno značky nebo firmy.
-
Nechtějte po obchodníkovi, aby zhodnotil Vámi vybraný výrobek v jeho obchodě. Nejvíce to platí u skladových zásob. Každý obchodník chce tzv. „protáčet“ sklad a výrobky, které mu na skladě nejdéle leží ty jsou pak pro Vás „nej“ za „nej“ cenu.
-
Obchodník, když bude chtít, vždy využije Vaší neznalost ke svému prospěchu. Přesto existují výjimky, kterých je málo a špatně se odhalují.
-
Obchodník nebude mít Vámi koupené zboží doma, takže ho „nepálí“ Vaše spokojenost či nespokojenost.
-
Servisní technik a obchodník v jedné osobě je to nejlepší co existuje, ale těch opravdu dobrých a nestranných je stále v naší společnosti velmi málo.
-
Servisní (reklamační) technik, který Vám nabízí výměny celých dílů není technik, ale „měnič komponent“ a s technikou toho má pramálo společného. Servisní technik je naopak ten, který ví proč vznikla daná závada, jak se jí příště vyvarovat a případně jak ji efektivně a ekonomicky řešit.
-
Správný obchodník i technik by Vám měli sdělit nejen přednosti daného výrobku, ale i jeho nedostatky a negativa. Vy kupujete, Vy se rozhodujete a Vy máte právo veškeré informace vědět.
-
Obchodník je placen zaměstnavatelem především proto, aby prodával zboží a služby. Obchodník musí být k zaměstnavateli loajální a tedy způsob prodeje zboží bude více přizpůsoben obchodním zvykům zaměstnavatele, nikoliv Vašim.
-
Servisnímu technikovi je dobré naslouchat a pokud Vám něco sděluje a nerozumíte mu, zastavte jej a zeptejte se znovu a znovu, než Vám bude vše zcela jasné